Nästa artikel
Premium Det är förmågan till avkodning som elever med läs- och skrivsvårigheter behöver träna upp. Detta berättar pedagogen Pelle Lindblå som är upphovsmakare till det onlinebaserade läsutvecklingsprogrammet Trädet. Specialläraren Annelie Ekelin använder Trädet på sin skola och ser eleverna göra framsteg genom intensiv övning.
– Att bara rekommendera elever med läs- och skrivproblem att läsa mycket löser ingenting, för det är själva avkodningen som är nyckeln. Ovanstående citat tillhör Pelle Lindblå, som är bosatt i Borlänge och som har utvecklat det pedagogiska och webbaserade lästräningsprogrammet Trädet. Han började som mellanstadielärare och blev senare special- och vuxenpedagog. Han har stöttat ungdomar som har fastnat i missbruk och kriminalitet men har även undervisat i svenska för nyanlä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så ska kyrkan förbättra bemötandet av npf-familjer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Nytt verktyg: Så kan autism och adhd upptäckas i förskolan
- Använd specialintressen – så kan lärare stötta elever med autism
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- När motorn saknas - om ADD