Nästa artikel
Premium Många barn med dyslexi misslyckas tidigt i skolan innan stödet sätts in – och då kan det bli svårt att komma ikapp. Det nya projektet "Plugga med bilder" ska utveckla bildbaserade inlärningsverktyg som ska ge barnen chansen att lyckas direkt med den tidiga språkundervisningen. "Forskning visar att barn med dyslexi verkar ha lättare med bilder, denna feedback har vi också fått från många pedagoger", säger projektledaren Helena Borges till Special Nest.
– Jag har själv dyslexi och fick ett barn med dyslexi. Jag blev ledsen över hur min son tilläts att misslyckas i skolan. Jag blev förvånad över hur svårt det fortfarande är i skolan för personer med dyslexi. Det säger Helena Borges, som är beteendevetare och projektledare på Dyslexiförbundet. Hon är en av initiativtagarna till det nya treåriga projektet Plugga med bilder som ska göra skolans tidiga språkundervisning mer dyslexivänlig. Ungefär 5–8 procent av befolkningen ha
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor