Nästa artikel
Premium Response to Intervention, RTI, är en undervisningsmodell för att upptäcka och stötta elever som har svårigheter med läsningen. Pedagogikforskaren Camilla Nilvius har i sin avhandling undersökt modellen inom den svenska skolan – och sett goda effekter. "Jag tror att många lärare skulle vilja använda metoden, men det är resursbristen som ofta ger för dåliga förutsättningar", säger hon i en intervju med Special Nest.
Enligt Skolverket har sex-åtta procent av eleverna i den svenska skolan stora läs- och skrivsvårigheter, medan forskning visar att ungefär 15 procent av grundskoleeleverna inte uppnår behörighet till gymnasiet. Hur kan lärare på bästa sätt upptäcka och hjälpa elever som har inlärningssvårigheter, exempelvis vad gäller läsningen? Camilla Nilvius, pedagogikforskare vid Linnéuniversitet, har i sin doktorsavhandling undersökt undervisningsmodellen Response to Intervetion, RTI.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Selektivt ätande hos barn med autism – så kan föräldrar hjälpa
- Så sopar du banan för smidigt julfirande vid autism och adhd
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- ”Det är vanligt att man inte inser vad diagnosen handlar om”
- Skollagen del 4 – Hemmasittande
- Så här funkar WISC-testet
- Unik forskning om föräldrar till vuxna autistiska barn som bor kvar hemma: "Kring de här föräldrarna finns en forskningslucka"