Nästa artikel
Premium För elever med omfattande behov av särskilt stöd och extraordinära insatser kan skolan ansöka om ett ekonomiskt bidrag, så kallat tilläggsbelopp, hos hemkommunen. Men kommunerna tolkar reglerna för tilläggsbelopp på olika sätt, vilket har kritiserats av funktionsrättsorganisationer som Attention och Autism- och Aspergerförbundet. Nu har Skolverket fått i uppdrag av regeringen att ta fram stöd för en likvärdig tillämpning hos kommunerna.
– Jag tycker inte att tillämpningen av bestämmelserna om tilläggsbelopp fungerar bra idag. Det finns kommuner som hänvisar till sin budget när de avslår tilläggsbelopp, trots att elevens behov ska styra. Och det finns domstolar som kräver oberoende utredningar av barnens behov, trots att det är skolan som ska bedöma det, säger Mattias Elfström. Mattias Elfström är jurist med fokus på skolfrågor och verksam i Göteborgsområdet. Under senare år har han drivit många rättsproce
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- ”Måste få pedagogiska elitstyrkan till anpassade skolformen”