Nästa artikel
Premium Nu pågår ett projekt på nio skolor i Uppsala med syftet att skapa arbetsro och trygghet i skolmiljön. Fokus är rutiner och goda relationer mellan elever och lärare. Metoden är forskningsbaserad och passar bra för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger universitetslektor Martin Karlberg i en intervju med Special Nest.
Martin Karlberg är universitetslektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala Universitet, han har också arbetat både som lärare och socialarbetare. För två år sedan fick han en förfrågan från Uppsala kommun om att delta i ett samverkansprojekt mellan kommunen och universitetet för att skapa bättre arbetsro i skolorna. Då valde han ut Ibis-metoden. – Jag valde Ibis för att det hade starkast forskningsstöd och för att det är skolomfattande
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Barn med npf är hjälpta av en anpassad hemmiljö – så kan du göra
- Stor studie om npf: "Det medicinska perspektivet räcker inte"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Forskaren: "Livskunskapsprogram bör inte stå på schemat"
- Så här funkar WISC-testet
- Föreningen Shedo stöttar vid ätstörningar och självskadebeteenden
- Så fungerar adhd-medicin