Nästa artikel
Premium Liv, lust och lärande var devisen för L3-programmet i Malmö. Där kunde elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar spela musik och läsa upp till gymnasiebehörighet. Special Nest intervjuar grundaren Mikael Svennerbrandt.
Historien tog sin början år 1992. Det var då ett musikprojekt startades i Malmö – i regi av Rädda Barnen distrikt Malmö – där skoltrötta elever fick syssla med musik och spela in egna skivor samtidigt som de läste upp betygen i matematik, svenska och engelska. Mikael Svennerbrandt, som tidigare bland annat hade jobbat som lärare och kurator, grundade programmet. Efter två år togs det över av Malmö stad och blev en del av gymnasieskolans individuella program (IV) – sedermera d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- ”Måste få pedagogiska elitstyrkan till anpassade skolformen”
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer