Nästa artikel
Premium Liv, lust och lärande var devisen för L3-programmet i Malmö. Där kunde elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar spela musik och läsa upp till gymnasiebehörighet. Special Nest intervjuar grundaren Mikael Svennerbrandt.
Historien tog sin början år 1992. Det var då ett musikprojekt startades i Malmö – i regi av Rädda Barnen distrikt Malmö – där skoltrötta elever fick syssla med musik och spela in egna skivor samtidigt som de läste upp betygen i matematik, svenska och engelska. Mikael Svennerbrandt, som tidigare bland annat hade jobbat som lärare och kurator, grundade programmet. Efter två år togs det över av Malmö stad och blev en del av gymnasieskolans individuella program (IV) – sedermera d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- ”Clyde kommer att vara vid Karl-Axels sida under många år”
- Felix är en prisbelönt filmskapare som skildrar livet med autism
- Personer med autism fortsatt utestängda från värnplikten – stämning pågår
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Hon forskar om synestesi: ”De upplever världen på ett annat sätt”
- Så fungerar adhd-medicin
- Så här funkar WISC-testet