Nästa artikel
Premium Liv, lust och lärande var devisen för L3-programmet i Malmö. Där kunde elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar spela musik och läsa upp till gymnasiebehörighet. Special Nest intervjuar grundaren Mikael Svennerbrandt.
Historien tog sin början år 1992. Det var då ett musikprojekt startades i Malmö – i regi av Rädda Barnen distrikt Malmö – där skoltrötta elever fick syssla med musik och spela in egna skivor samtidigt som de läste upp betygen i matematik, svenska och engelska. Mikael Svennerbrandt, som tidigare bland annat hade jobbat som lärare och kurator, grundade programmet. Efter två år togs det över av Malmö stad och blev en del av gymnasieskolans individuella program (IV) – sedermera d
Annons
Populärt innehåll idag
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Sensorisk överkänslighet vid autism
- Sensorisk känslighet vid autismspektrumtillstånd
- ”Koncentrationen blir bättre om jag gör något med händerna”
- Avvisning: svårtyglad känsla vid adhd
- Med rätt att leva som alla andra
- Studiehjälp på universitetet