Nästa artikel
Premium Allt fler forskare ifrågasätter om fokuset på fysisk inkludering i det ordinarie klassrummet gagnar elever med autism och adhd, som ofta brottas intryckskänslighet och koncentrationsproblem. Mona Holmqvist, redaktör till nya antologin ”Specialdidaktik”, betonar att olika elever behöver olika lösningar – och det kan ibland innebära undervisning i mindre grupper eller enskilt. ”Flexibiliteten behöver bli bättre i svensk skola”, säger hon till Special Nest.
Sverige hör till länderna som har allra flest elever samlade i ordinarie klassrum, samtidigt kommer negativa nyheter om skolan i strid ström. Andelen niondeklassare som når behörighet till gymnasiet uppgår idag till enbart 83,7 procent, enligt nya siffror från Skolverket. Skolsituationen är tuff för många elever med autism och adhd. Denna elevgrupp har generellt sett högre frånvaro och lägre måluppfyllelse än elever utan diagnoser, vilket kan få digra konsekvenser på sikt för i
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse
- Så här funkar WISC-testet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Tro och tvivel efter ny utredning om specialpedagoger och speciallärare: "Förändring kräver också omorganisering"
- ”Måste få pedagogiska elitstyrkan till anpassade skolformen”
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"