Nästa artikel
Premium Allt fler forskare ifrågasätter om fokuset på fysisk inkludering i det ordinarie klassrummet gagnar elever med autism och adhd, som ofta brottas intryckskänslighet och koncentrationsproblem. Mona Holmqvist, redaktör till nya antologin ”Specialdidaktik”, betonar att olika elever behöver olika lösningar – och det kan ibland innebära undervisning i mindre grupper eller enskilt. ”Flexibiliteten behöver bli bättre i svensk skola”, säger hon till Special Nest.
Sverige hör till länderna som har allra flest elever samlade i ordinarie klassrum, samtidigt kommer negativa nyheter om skolan i strid ström. Andelen niondeklassare som når behörighet till gymnasiet uppgår idag till enbart 83,7 procent, enligt nya siffror från Skolverket. Skolsituationen är tuff för många elever med autism och adhd. Denna elevgrupp har generellt sett högre frånvaro och lägre måluppfyllelse än elever utan diagnoser, vilket kan få digra konsekvenser på sikt för i
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"