Nästa artikel
Premium Regeringen går vidare med två förslag som ska förändra skolans sätt att ge stöd till elever. Från 2028 försvinner regleringen om extra anpassningar i klassrummet, samtidigt som det införs möjlighet till stödundervisning i svenska och matematik, antingen enskilt eller i mindre grupp. Syftet är att fler elever ska få stöd tidigare – och på mer effektivt sätt. ”Man har anpassat bort viktiga färdigheter som är nödvändiga för att lyckas i den fortsatta skolgången och livet i övrigt, det gör vi nu upp med”, säger utbildningsminister Simona Mohamsson (L) till Special Nest. Skolforskaren Mona Holmqvist lyfter att mindre undervisningsgrupper bland annat kan gynna intryckskänsliga elever.
Extra anpassningar infördes 2014 som ett ”mellanting” mellan vanlig undervisning och särskilt stöd. Tanken var att lärare snabbt skulle kunna sätta in mindre justeringar, exempelvis i form av alternativa uppgifter, digitala hjälpmedel eller kortare avlastande insatser utan att eleven skulle behöva en åtgärdsplan. Men modellen har inte fungerat, elever har inte fått relevanta stödinsatser och lärare har gått på knäna. – Det har legat en förväntan på att lärare ska kunna a
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- Så här funkar WISC-testet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor