Nästa artikel
Premium Det är fullkomligt orimligt att en lärare ska kunna undervisa en hel klass och samtidigt fungera som speciallärare för flera elever med individuella behov. Det menar skolforskarna Agneta Gulz och Magnus Haake som är aktuella med boken "Det oumbärliga klassrummet – en framställning på kognitionsvetenskaplig grund". ”Eleverna förtjänar en utbildning som förbereder dem för livet, inte bara för stunden”, säger duon i en intervju med Special Nest.
I debatten om hur skolor bäst kan möta elevernas behov lyfter forskarna Agneta Gulz och Magnus Haake fram ett centralt budskap: det lärarledda klassrummet är oumbärligt. Deras nya bok med just det namnet, Det oumbärliga klassrummet, belyser varför den traditionella klassrumsmiljön är avgörande för att säkerställa att alla elever, särskilt de som behöver extra stöd, får den utbildning som de har rätt till. Boken innehåller samlad kognitionsvetenskap som de menar att skolan och
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimma, self care och safe food – kläder inspirerade av npf-vardagen