Nästa artikel
Premium Särskilt begåvade elever är ett allt hetare ämne i politik, media och forskning. Doktoranden Åsa Melander undersöker i sin avhandling hur de engelska och svenska skolorna förhåller sig till elevgruppen, och hon befarar att det finns en övertro på skolans kapacitet att hjälpa varje elev att utvecklas så långt som möjligt.
Det är fart på frågan. Allt fler artiklar skrivs om särskilt begåvade barn. Skolinspektionens kvalitetsgranskningar av skolors arbete med begåvade elever visar att det finns mycket att önska. I mars 2024 väntar beredning av en motion som föreslår att Skolverket ska ta fram en nationell strategi och handlingsplan för att främja lärandet hos särskilt begåvade elever. På forskningsfronten kan exempelvis den femåriga satsningen Forskarskolan om särskilt begåvade barn nämnas. S
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips