Nästa artikel
Premium Rektorer och pedagoger fokuserar i högre grad på särskilt begåvade barns problem och svårigheter i stället för att se begåvningen som en tillgång. Detta framkommer av en ny avhandling från Umeå universitet. ”Det borde vara okej att i tidig ålder ha ett mer avancerat språk och tänkande – allting kan inte handla om att man ’ska vara som alla andra’”, säger specialpedagogen och forskaren Malin Ekesryd Nordström till Special Nest.
Malin Ekesryd Nordström har arbetat i 23 år inom skolans värld, först som lärare i förskolan och sedan som specialpedagog i grundskolan. I jobbet som specialpedagog märkte hon att somliga elever plötsligt slutade intressera sig för skolarbetet – inte för att det var för svårt, utan för att det inte var tillräckligt utmanande och stimulerande. – En gång skulle jag hjälpa en årskurs-3-elev som inte hade klarat det nationella provet i matematik. När vi pratade om vad som var
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- De vill förmedla autism bakom "daterade" diagnoskriterier
- Stark kritik mot inkludering: ”Elever har olika förutsättningar”
- Anna Planting-Gyllenbåga nominerad till sommarvärd i SR
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så här funkar WISC-testet
- Så ges bättre stöd vid kognitiva svårigheter – 5 tips ur bok om PFA
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån