Nästa artikel
Premium Kurser i npf för personalen och en ny organisation för att möta elevernas behov. Det var två viktiga ingredienser i Borås kommuns framgångsrika npf-projekt – vilket ledde till ökad närvaro och förbättrade resultat för eleverna.
Målet med det så kallade AST-projektet var att elever med autismspektrumdiagnos som Borås stad tidigare köpte platser till i andra kommuner, skulle kunna få sin undervisning i hemkommunen. Samtliga grundskolor i staden fick en baskunskap om anpassningar, nivå 1, som innebär förståelse för vad autism är och hur det påverkar personen ifråga, för att kunna tillämpa lämpliga pedagogiska strategier. Tre högstadie- och tre mellanstadieskolor utsågs till så kallade nivå 2-skolor oc
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- Så kan elever med adhd stöttas i skolan – 6 tips till lärare
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Ny bok om adhd hos flickor: ”De kämpar hjärtskärande hårt”