Nästa artikel
Robotar skulle kunna vara en nyckel till att främja bättre mänsklig interaktion för vissa barn med autism. Det visar forskning från Ryerson University i Kanada. I studien har de studerat barn med autism som fått interagera med en liten robot och det visade sig att de kommunicerar bättre med roboten än människor.
– Robotarna har en låg stimulansnivå. Deras ansikten rör sig inte, de är mycket förutsägbara. De talar monotont med förutsägbara meningar. De är dessutom outtröttliga med evigt tålamod. De kan spela samma spel många gånger på exakt samma sätt, säger Stéphanie Walsh Matthews, som är professor och språkforskare till neurosciencenews.
Målet är förstås inte att barnen ska leka och interagera med robotar. Utan syftet är att de lär sig nya sätt att interagera.
– Vi har märkt att barn som interagerar med robotar faktiskt tar den kompetens de förvärvar och tillämpar den till att interagera med människor. Roboten blir en träningskompis, säger Stéphanie Walsh Matthews.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer