Nästa artikel
Premium Under grundskolan och gymnasiet gick Nils Eriksson i särskoleklass – nu är han pedagogikdoktorand vid Mittuniversitetet. För Special Nest berättar han om skolåren präglade av mobbning och utanförskap, utvecklingsstörningsdiagnosen som han blev av med som vuxen och synen på sin autism.
I våras påbörjade Nils Eriksson, 27, en femårig doktorandutbildning inom pedagogik vid Mittuniversitet i Sundsvall. Detaljerna i hans kommande forskning är ännu inte spikade, men klart är att han ska fokusera på förskolebarns perspektiv på vuxna och på pedagogiken – med avsikt att göra barns röster hörda. Hans forskningsintresse för förskolan har inte uppstått av en slump. Det var just i den miljön som problemen började för Nils Eriksson, som är född och uppvuxen i Skelle
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Brinner för npf-frågor – nu representerar han 20 000 medlemmar
- Autism och egenvård – åtta handfasta tips för bättre livskvalitet
- Sveriges första PDA-konferens sätter fokus på extrem kravkänslighet
- Stöd istället för skuld – hon sprider kunskap om obesitas vid autism
- Beskedet: Extra anpassningar ser ut att slopas i skolorna
- KAT-kittet hjälper till att identifiera känslor
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer