Nästa artikel
Premium Ojämn kunskap om npf, bristande stöd, oroväckande signaler på frånvaro och organisatoriska problem som personalbrist och stora barngrupper. Inom ramen för projektet ”Förskolelyftet” släppte Riksförbundet Attention nyss en enkätrapport för att belysa situationen i förskolan för barn med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism.
Genom årliga skolenkäter har Riksförbundet Attention riktat uppmärksamhet mot den svåra skolgången för elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism. Barn med dessa diagnoser har till exempel högre frånvaro och lägre måluppfyllelse än elever utan funktionsnedsättning. I dessa skolenkäter, men också genom otaliga medlemskontakter, har det tydligt framkommit att besvären ofta börjar redan i förskolan. Därför har Attention nyligen dragit i gång ett treårigt projek
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- När motorn saknas - om ADD
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- 5 lästips om socialt samspel vid autism
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- "Neurotypiker har ett starkt behov av bekräftelse"