Nästa artikel
Premium Debatten om lågaffektivt bemötande har gått varm det senaste året. Varför väcker metoden så starka reaktioner? Det handlar om att vilja plocka politiska poänger, anser psykologen Bo Hejlskov Elvén. Det handlar också om missförstånd och bristande implementering, menar psykologen Terese Österholm och pedagogen Jennie Linde, som diskuterade frågan på konferensen Lågaffektiva Dagarna som anordnades i Malmö förra veckan. Special Nest var på plats.
– Det finns lärare som är rädda för att det ska bli rörigt ute i skolorna med lågaffektivt bemötande, men om hela metoden implementeras rätt och skolledningen är kunnig, så kan alla på skolan få en samsyn kring varför de vill arbeta så här, sade Jennie Linde. – Nu har arbetssättet nått ut i skolorna och de har verkligen börjat använda metoden, men ibland kan jag se att metoden blir gisslan för annat missnöje, som organisatoriska brister eller minskade resurser, sade Tere
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Så här funkar WISC-testet
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Att skada sig själv kan bli ett sätt att hantera sina känslor”
- Undvik autistisk utbrändhet – 10 tips ur ny bok av autistisk psykolog