Nästa artikel
Premium Tydliggörande pedagogik kan göra vardagen mer begriplig, hanterbar och meningsfull för barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning och neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism. I den nya boken ”Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS” beskriver författarna grunderna till arbetssättet och ger konkreta tips. Special Nest har intervjuat tre av dem: Annelie Karlsson, Jennie Linde och Helena Molker Lovén.
– Vi har sett alla de stora personalgrupper som arbetar nära eleverna i anpassad grundskola och gymnasieskola eller inom LSS-verksamhet framför oss när vi har skrivit boken. Men samtidigt finns här mycket kunskap som kan passa dem som jobbar i gruppbostäder med vuxna och för personer i ledningsfunktioner, säger Helena Molker Lovén. Helena Molker Lovén är pedagog och utbildare och har tillsammans med Annelie Karlsson, specialpedagog och rektor, Jennie Linde, utbildare och handledare,
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Liberalerna vill se specialklasser för elever med problembeteenden
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem