Alla elever har rätt till ledning, stöd och stimulans i skolan så att de kan nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå kunskapskraven. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. Många elever behöver stöd någon gång under sin skoltid. Vissa elever har behov av stöd under en kortare period medan andra kan ha behov under längre tid, upp till hela sin skoltid. Det är rektorn som är ansvarig för skolans olika former av stöd.
Men vad är reglerna gällande extra anpassningar, särskilt stöd, åtgärdsprogram och överklagan av beslut? Skolverket har tagit fram en guide för dig som förälder och har barn i förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola eller fritidshem.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Bättre förskola för barn med autism: tips från en autistisk pedagog
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Så här funkar WISC-testet
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer