Alla elever har rätt till ledning, stöd och stimulans i skolan så att de kan nå så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå kunskapskraven. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. Många elever behöver stöd någon gång under sin skoltid. Vissa elever har behov av stöd under en kortare period medan andra kan ha behov under längre tid, upp till hela sin skoltid. Det är rektorn som är ansvarig för skolans olika former av stöd.
Men vad är reglerna gällande extra anpassningar, särskilt stöd, åtgärdsprogram och överklagan av beslut? Skolverket har tagit fram en guide för dig som förälder och har barn i förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola eller fritidshem.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- "Neurotypiker har ett starkt behov av bekräftelse"
- När motorn saknas - om ADD
- 5 lästips om socialt samspel vid autism
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa