Sedan studien, som fortfarande pågår, startade i januari 2015 har KIND fått in svar från 5 000 lärare och annan skolpersonal. De flesta svaren är hämtade från personal verksamma på skolor i Stockholm, även om 13 kommuner finns representerade.
Av de intervjuade personerna svarade åtta av tio att de inte har tillräcklig kompetens för att undervisa barn med särskilda behov, som autismspektrumtillstånd och adhd.
– Lärarna säger att de inte har fått någon utbildning och att de inte vet hur de ska lösa konkreta svårigheter i klassrummet, säger Sven Bölte, professor i neuropsykiatri vid Karolinska Institutet i Stockholm, som leder forskningsstudien, till SVT Nyheter.
Bölte menar att lärarprogrammet borde göras om:
– Det borde innehålla mer teori om neurologiska funktionsnedsättningar men också mer pratiskt om hur man ska lösa situationer som uppstår, säger han.
Populärt innehåll idag
- Skolor i Stockholm testar senare skolstart för elever
- Adhd-coacherna: ”Adhd är ingen defekt”
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Unga med npf formar framtidens föreningar