Sedan studien, som fortfarande pågår, startade i januari 2015 har KIND fått in svar från 5 000 lärare och annan skolpersonal. De flesta svaren är hämtade från personal verksamma på skolor i Stockholm, även om 13 kommuner finns representerade.
Av de intervjuade personerna svarade åtta av tio att de inte har tillräcklig kompetens för att undervisa barn med särskilda behov, som autismspektrumtillstånd och adhd.
– Lärarna säger att de inte har fått någon utbildning och att de inte vet hur de ska lösa konkreta svårigheter i klassrummet, säger Sven Bölte, professor i neuropsykiatri vid Karolinska Institutet i Stockholm, som leder forskningsstudien, till SVT Nyheter.
Bölte menar att lärarprogrammet borde göras om:
– Det borde innehålla mer teori om neurologiska funktionsnedsättningar men också mer pratiskt om hur man ska lösa situationer som uppstår, säger han.
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Så kan förskolan bemöta barn i behov av mer stöd – 5 tips ur ny bok
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"