Det är forskare vid Kings College i London som har genomfört en undersökning och utvärdering, publicerad i vetenskapstidskriften The Lancet, av föräldraledd intervention (ingripande) bland 152 barn som är diagnostiserade med autism. Hälften av barnen fick när de var 2 till 4 år sedvanligt stöd, medan föräldrarna till andra hälften av barnen fick tolv terapisessioner och sex stödsessioner under sex månader samt olika lek- och kommunikationsövningar i 20-30 minuter per dag. Inledningsvis hade båda grupperna lika svårartade symptom, men efter sex år – när barnen var 7-11 år – utkristalliserade sig skillnader mellan barnen. Gruppen barn som fick den utökade interventionen hade 17 procent lägre svårighetsgrad av autismsymtom jämfört med de andra barnen.
Populärt innehåll idag
- Ny bok ska hjälpa elevassistenter: ”Gör ofta ett otroligt jobb”
- 8 konkreta steg till bättre undervisning: "Ingen quick-fix"
- Snabbare hjälp hos BUP i Skåne – behöver inte vänta på utredning
- Sanna Hogman: "Varje morgon behöver jag omfamna min adhd"
- Flickor med autism – 8 lästips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet