Nästa artikel
Premium Forskning visar att våra fem första år i livet är väldigt betydelsefulla för vår fortsatta utveckling. Med nya boken ”Tidiga insatser i förskolan” vill förskolepsykologen Gunilla Niss och specialpedagogen Christina Widström visa hur förskolan kan arbeta främjande och förebyggande – och minska risken för att insatser sätts in för sent. För Special Nest berättar de om hur pedagoger kan tänka och agera för att bemöta och stärka barn som är i behov av extra stöd.
1. Skapa en bra relation med föräldrarna Christina Widström: Som pedagog är det inte bara viktigt att tidigt skapa en bra och tillitsfull relation till varje barn, utan också till barnets förälder. Föräldern behöver känna tilltro till oss pedagoger redan på introduktionsmötet. Berättar en förälder att hen till exempel upplever en oro kring sitt barn behöver vi visa att vi finns där, lyssnar och tar oron på allvar.Gunilla Niss: Vi behöver varandra och det är viktigt att för
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Forskare sågar skoltrender: "Att elever har olika lärstilar är en myt"
- Helena om kampen för dotterns skolgång: "Vi bestämde oss för att livet är viktigast – inte skolan”
- Så här funkar WISC-testet