Nästa artikel
Premium Elever med impressiv språkstörning – svårigheter att förstå talat språk – har klart lägre måluppfyllelse i kärnämnena än andra. Det framkommer i en svensk enkätstudie som baseras på svar från 246 elever med språkstörning och som ingår i ett större och unikt forskningsprojekt om skolsituationen för denna ofta förbisedda elevgrupp. ”Elever med impressiva svårigheter märks ofta inte så mycket i klassrummet och riskerar att flyga under radarn”, säger forskaren och logopeden Olof Sandgren i en intervju med Special Nest.
Jämfört med adhd och autism får utvecklingsrelaterad språkstörning förhållandevis lite uppmärksamhet, trots att tillståndet – som också kallas developmental language disorder (DLD på engelska) – förekommer hos 5-8 procent av alla barn i förskoleåldern. Dessutom visar både svensk och internationell forskning att elever med utvecklingsrelaterad språkstörning har det kämpigt i skolan, ökad risk för psykisk ohälsa och större svårigheter att komma in i arbetslivet som vuxna
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- "Neurotypiker har ett starkt behov av bekräftelse"
- Impressiv språkstörning kopplas till lägre betyg
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest