Nästa artikel
Premium I varje skolklass finns i genomsnitt två elever som har någon slags språkstörning. De riskerar att hamna i en negativ spiral vad gäller inlärning och relationer. Med boken "Förstå och arbeta med språkstörning" vill logopeden Anna Eva Hallin öka medvetenheten om de språkliga kraven i skolan och ge råd om hur barn med språkstörning kan stöttas.
Språkstörning eller Developmental Language Disorder, DLD, är fortfarande en relativt okänd neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, trots att den är vanligare än autism och lika vanlig som adhd. – Språkstörning förekommer hos två barn i varje klass ungefär och sett till hela befolkningen motsvarar det 7–10 procent. Det är en dold funktionsnedsättning och överlappningen med andra funktionsnedsättningar som autism, adhd och dyslexi är stor, säger Anna Eva Hallin till Special Ne
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Undvik utmattning vid adhd och autism – psykologens bästa råd
- Allt tunnare gräns mellan autismdiagnos och autistiska drag
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Ny bok om adhd hos flickor: ”De kämpar hjärtskärande hårt”
- Avhandling: Knackig väg till arbete för personer med autism
- ”Diagnosen är det bästa som hänt honom”
- TBA i skolan – förstärk det du vill se mer av