Nästa artikel
Premium Många elever med språkstörning halkar efter i undervisningen och missar att nå kunskapsmålen i dagens språkfokuserade skola – inte minst för att dessa elever tenderar att gå under radarn. För Special Nest berättar forskaren och logopeden Anna Eva Hallin om hur lärare kan upptäcka och hjälpa elever med språkstörning.
I en statlig utredning från 2016 uppgav rektorer att försvinnande få elever med grav språkstörning – enbart 9 procent – helt och hållet klarar de kunskapskrav som lägst ska uppnås i grundskolan, och för gymnasieskolan var motsvarande siffra 19 procent. I själva verket är situationen sannolikt ännu värre, eftersom gruppen elever med språkliga svårigheter (inte bara grava sådana) är avsevärt större än den som inkluderades i utredningen – uppskattningsvis 7-8 procent av
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Undvik stress och oro med en bra sommarplanering
- Autismbeteenden är olika hos pojkar och flickor
- ”Rättsprocessen behöver anpassas för personer med NPF”
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Liberalerna vill se specialklasser för elever med problembeteenden
- "Hade jag fått diagnosen tidigare hade jag varit mindre ovän med mig själv"