Nästa artikel
Premium Elever med språkstörning känner sig otillräckliga och är oroade över att bli missförstådda och dumförklarade, vilket kan medföra att de undviker att be om hjälp. Det visar en unik intervjustudie som är en del av ett större pågående forskningsprojekt vid Linköpings universitet om skolsituationen och måluppfyllelsen bland elever med språkstörning. "Ett bra första steg är att prata med eleven om vad som är svårt", säger forskaren Anna Ekström.
Siffror pekar på att utvecklingsrelaterad språkstörning* förekommer hos 5-8 procent av alla barn i förskoleåldern, men trots att diagnosen alltså är förhållandevis vanlig finns idag knappt någon forskning alls om skolupplevelsen och måluppfyllelsen bland elever med språkstörning. För att täppa till denna kunskapslucka pågår just nu ett unikt forskningsprojekt vid Linköpings universitet där forskare på olika sätt studerar skolsituationen för denna elevgrupp. Forskaren Ann
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Forskning: Kamouflering vid autism leder till sänkt livskvalitet
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer