Nästa artikel
Premium Särskilda undervisningsgrupper kan bli avgörande för elever som har svårt att klara sig i vanliga klassrum, kanske på grund av neuropsykiatrisk diagnoser som adhd eller autism. I en ny bok förklarar Marina Lundin och Madeleine Xoljé hur skolor kan etablera och driva sådana mindre grupper. De betonar vikten av att stödet sätts in i tidigt skede – men också att skolor planerar ordentligt och inte ser gruppen som en lätt lösning.
I den nya boken berättar specialläraren Marina Lundin och specialpedagogen Madeleine Xoljé om hur skolor kan starta, organisera och driva särskilda undervisningsgrupper. Dessa grupper tar emot elever som av olika anledningar har svårt att tillgodogöra sig undervisningen i det ordinarie klassrummet. Detta gäller inte minst elever med autism, en diagnos som bland annat innebär att hjärnan tar in och bearbetar sinnesintryck på ett annat sätt. Forskning från till exempel Malmö unive
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Så här funkar WISC-testet
- Forskare sågar skoltrender: "Att elever har olika lärstilar är en myt"
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"