Nästa artikel
Premium En skola anpassad för elever med npf är en skola som är bra för samtliga. Det menar läraren tillika npf-pedagogen Joanna Lundin som är aktuell med en bok om hur barn kan hindras från att bli skolskadade. "Anpassningar är bra för alla, nödvändiga för barn med npf och inte dåliga för någon", säger hon i en intervju med Special Nest.
Skolskadade barn, vad betyder detta egentligen? Jo, det är elever som har fått misslyckas gång efter gång, som har blivit tillrättavisade femtio gånger under en skoldag, som har fått sänkt självkänsla – och som till slut ger upp och stannar hemma. Men så behöver det inte vara, berättar Joanna Lundin. – Om man istället skapar tillgänglighet och möter varje elevs behov, så kan hela skolverksamheten utvecklas, säger hon. Skolan planerar dock ofta för att möta majoriteten
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor