Nästa artikel
Premium En skola anpassad för elever med npf är en skola som är bra för samtliga. Det menar läraren tillika npf-pedagogen Joanna Lundin som är aktuell med en bok om hur barn kan hindras från att bli skolskadade. "Anpassningar är bra för alla, nödvändiga för barn med npf och inte dåliga för någon", säger hon i en intervju med Special Nest.
Skolskadade barn, vad betyder detta egentligen? Jo, det är elever som har fått misslyckas gång efter gång, som har blivit tillrättavisade femtio gånger under en skoldag, som har fått sänkt självkänsla – och som till slut ger upp och stannar hemma. Men så behöver det inte vara, berättar Joanna Lundin. – Om man istället skapar tillgänglighet och möter varje elevs behov, så kan hela skolverksamheten utvecklas, säger hon. Skolan planerar dock ofta för att möta majoriteten
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Lärande lek för barn med autism
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem