Nästa artikel
Premium Många elever med neuropsykiatriska diagnoser går ut grundskolan utan fullständiga betyg. Under hösten börjar nya läroplaner och betygskriterier att gälla, men från forskarvärlden kvarstår kritiken om att den svenska skolan fortsätter ställa för höga krav på eleverna. "Det som står skrivet i kunskapskraven, att man ska föra resonemang kring olika saker, blir för många jämförelser att hålla i arbetsminnet", säger forskaren Sissela Nutley till Special Nest.
Skolan är för tuff för många barn med neuropsykiatriska diagnoser. Forskning från Karolinska Institutet ger en dyster fingervisning – en hög andel av barnen med autism uppnår inte kunskapsmålen i ett eller flera kärnämnen. Och jämfört med övriga EU har Sverige den högsta andelen elever som går ut skolan utan fullständiga betyg – många menar att förklaringen är att betygskriterierna är för högt ställda. Kritiken är utbredd – och inte ny. Skolverkets generaldirekt
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Friåkaren Jon Olsson om adhd-diagnosen: ”För mig har det varit mer positivt än negativt”
- Så här funkar WISC-testet
- Socialtjänstlagen – en lag full av gråzoner
- Adhd – fantastiskt, fruktansvärt och alldeles underbart
- Savanter – fascinerande, mytomspunna och sällsynta
- "Eleverna måste veta vad som förväntas av dem för att lyckas"