Nästa artikel
Premium Anpassade, avskärmade och rofyllda studieplatser som eleverna kan välja fritt emellan under besöken. Så kan man beskriva den nya studieverkstaden på Parkskolan i Svalöv. Målet är att den alternativa lärmiljön ska gynna alla elever, men inte minst dem som behöver extra lugn och ro omkring sig. "Jag brukar ibland reflektera över att vanliga klassrum är som öppna kontorslandskap", säger skolans rektor Gunilla Persson till Special Nest.
Skrivbordscykel, saccosäck, bänkskärmar, ståbord, avslappningsmusik, draperi och fåtölj. Det är några av ingredienserna i den nya studieverkstaden hos Parkskolan i Teckomatorp i Svalövs kommun. Elevassistenten Anders Stålhandske kläckte tidigare i år idén om att skapa denna alternativa lärmiljö och presenterade sitt förslag för rektorn Gunilla Persson. Samtliga elever på F-6-skolan har tillgång till den anpassade och avskärmade studieverkstaden, men dess främsta målgrupp ä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Mobbning vid autism och adhd: 4 lästips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem