Nästa artikel
Premium Strukturerade klassrum, tillgängliga hjälpmedel och visuella scheman. Kringlaskolan har gjort extra anpassningar till en naturlig del av den ordinarie undervisningen. Special Nest har intervjuat rektorn.
När Sirkka Persson blev rektor på Kringlaskolan i Södertälje år 2002 bestämde hon sig tidigt för att funktionsnedsättningar inte ska bli funktionshinder. Alla elever ska ges samma möjligheter att lyckas i skolan, oavsett om det har diagnos eller inte. Genom åren har Kringlaskolan, som har 480 elever från förskoleklass till årskurs nio (varav drygt 30 procent har diagnoser), byggt upp ett arbetssätt där extra anpassningar har blivit vardag. Strategin har varit framgångsrik och i d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Barn med npf är hjälpta av en anpassad hemmiljö – så kan du göra
- Stor studie om npf: "Det medicinska perspektivet räcker inte"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Forskaren: "Livskunskapsprogram bör inte stå på schemat"
- Så här funkar WISC-testet
- Föreningen Shedo stöttar vid ätstörningar och självskadebeteenden
- Så fungerar adhd-medicin