Nästa artikel
Premium Bäst är om skolan, socialtjänsten, vården och vårdnadshavarna förstår varandra och drar åt samma håll när en elev har hög frånvaro, men verkligheten är ofta full av förvecklingar. Sirkka Persson och Max Hjorton är aktuella med antologin ”Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro”. Här ger de tips till skolvärlden om framgångsfaktorerna som får eleven med problematisk skolfrånvaro att återvända till klassrummet.
När skolan, socialtjänsten, vården och vårdnadshavarna tillsammans försöker ta itu med problematisk skolfrånvaro uppstår ofta missförstånd och friktion. Vem ansvarar egentligen för vad? Till exempel kan skolan och föräldrarna förvänta sig att vården ska trolla fram en samtalskontakt som ”fixar problemet”. Nya antologin ”Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro” ska klargöra parternas roller och hur de samarbetar på bästa sätt. Sirkka Persson och Max Hjorton kommer frå
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Så här funkar WISC-testet
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- När motorn saknas - om ADD
- Extra utmanande tonår