Nästa artikel
Premium Det pratas allt mer om vikten av att skapa en tillgänglig skola. Men vad menar man egentligen? Special Nest träffade Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, för att reda ut vad det innebär – och vad man kan göra för att nå dit.
För att skapa en tillgänglig lärmiljö måste det finnas kunskap och förståelse för pedagogiska konsekvenser av en funktionsnedsättning. Dessutom behöver vi ha kunskap om hur skolans pedagogiska, fysiska och sociala miljö ska anpassas för att undanröja de hinder som funktionsnedsättningen kan skapa, menar Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. – Skolpersonal utvecklar och anpassar ständigt sina lärmiljöer för att skapa bästa möjliga förutsättn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så här funkar WISC-testet
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”