Nästa artikel
Premium Eleverna behöver må bra för att kunna prestera bra – och därför bör skolan ge eleverna verktyg för att kunna förstå och hantera sina känslor. Det menar skolkuratorn Hilda Johnsson som i boken "Skolkurator 2.0 – må bra, prestera bra" berättar om sin metod för ett hälsofrämjande arbete i klassrummen. "Att prata om psykisk hälsa i klassrummen gör att vi kan fånga upp elever som inte aktivt söker upp skolkuratorn", säger hon till Special Nest.
– Om eleverna mår bra kan de prestera bra. Det stjäl inte tid från undervisningen att ta upp psykosociala frågor i klassrummet, utan det går hand i hand. Tillsammans kan elevhälsan och lärarna göra massor för de har både psykosocial kompetens och pedagogisk kompetens och de två världarna kan mötas, säger Hilda Johnsson. När Hilda Johnsson arbetade som kurator på Vikingstad skola i Linköping mellan 2015 och 2019 hade hon först en deltidstjänst med ansvar för nästan 1000 ele
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Så här funkar WISC-testet
- Skollagen del 4 – Hemmasittande
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Olika upplevelser av adhd-medicin