Nästa artikel
Premium Den M-ledda regeringen har sjösatt en utredning som väntas föreslå att specialpedagogiken flyttas från elevhälsan till lärarkollektivet. Lärare drömmer om fler vuxna i klassrummet för elever som behöver stöd, medan många specialpedagoger anser att de hör hemma i elevhälsan och vill påminna om vad deras jobb går ut på. "Från mitt perspektiv låter det som en konstig idé. Specialpedagoger utbildas inte för att undervisa elever över huvud taget", säger Joacim Ramberg, docent vid specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet, till Special Nest.
Just nu pågår en utredning som har utlovat nya tag inom elevhälsan. Ett mål är att elevhälsan ska bli bättre på att ta itu med exempelvis sömnsvårigheter, stress och nedstämdhet. – Inte minst för att problemen inte ska växa sig stora i en lång kö till barn- och ungdomspsykiatrin. Det är en avgörande investering för det enskilda barnet såväl som för samhället, sade socialministern Jakob Forssmed (KD) under en pressträff när utredningen lanserades i mars i år. Det ser
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- Så här funkar WISC-testet
- Lästips: Starka känslor vid npf – och hur dessa kan hanteras
- Ny handbok i specialdidaktik – så kan lärare få fler elever att lyckas
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips