Nästa artikel
Premium Är specialpedagoger ett kompetenssvinn och en grupp "skrivbordspedagoger" som borde kavla upp ärmarna och undervisa elever i stället? Det var intrycket som gavs när regeringen nyligen lanserade en utredning med målet att få fler speciallärare – och som kan bli slutet på dagens specialpedagogutbildning. Så här lät debatten.
Framför en halvtom sal i slutet av oktober lanserade de liberala ministrarna Simona Mohamsson och Lotta Edholm en ny utredning, som är en reaktion på larmen om svenska elevers sjunkande förmågor när det gäller att läsa, skriva och räkna. Politiska devisen är färre skrivbordslärare, och fler lärare som arbetar direkt med eleverna. – De specialpedagogiska insatserna på en skola får inte bara reduceras till råd och handledning till de undervisande lärarna. Behovet av speciallära
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Social träning i skolmiljö för elever med autism – så funkar Skolkontakt: "I gruppen är det okej att vara sårbar"
- Specialintressen vid autism är ofta missförstådda – men kan vara en stor tillgång: "Ett bra sätt att få vänner"
- Tro och tvivel efter ny utredning om specialpedagoger och speciallärare: "Förändring kräver också omorganisering"
- Så här funkar WISC-testet
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips