Nästa artikel
Premium En stor andel av eleverna med autism når inte behörighet till gymnasiet – och många elever med diagnosen har problematisk frånvaro redan under lågstadiet. En ny bok visar hur skolan kan bli bättre på att bemöta dessa elever. Special Nest intervjuar läraren Alexander Skytte, en av författarna bakom ”Skolans överlevnadsguide till autism”.
Flera nyligen publicerade forskningsrapporter tecknar en dyster situation i den svenska skolan för elever med autism, en neuropsykiatrisk diagnos som bland annat kännetecknas av svårigheter i den sociala kommunikationen och interaktionen. Special Nest skrev i juli om en studie från Karolinska institutet som visar att cirka fyra av tio elever med detta tillstånd inte uppnår gymnasiebehörighet. Forskning från Malmö universitet visar samtidigt att elever med autism har betydligt högre fr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vad forskarna vet om prenatalt paracetamol och npf
- Ny bok med tips på pedagogisk tillgänglighet vid högre studier
- Så kan lärare utveckla pedagogisk takt
- Malin Roca Ahlgren: "Jag vill lyfta flickor med npf"
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor