Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så ska kyrkan förbättra bemötandet av npf-familjer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Nytt verktyg: Så kan autism och adhd upptäckas i förskolan
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Nassim Al Fakir: Låt inte diagnosen begränsa dig
- 8 saker livet som npf-förälder har lärt mig
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom