– För barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan kollon bli ett minne för livet.
Det konstaterar Ingela Burman, verksamhetschef på omsorgsföretaget Stöd och Resurs som finns i Stockholm och Västra Götaland. De startade 1997 och erbjuder en rad stödinsatser för barn, ungdomar och unga vuxna med autismspektrumtillstånd – till exempel familjehem, boendestöd, daglig verksamhet, korttidsvistelse och ungdomsboende.
De har också en populär kolloverksamhet som sker på Högås kollogård utanför Mölnbo, sex mil söder om Stockholm. Veckokollon arrangeras ett par gånger årligen och varje gång deltar 12–15 ungdomar – ibland är gruppen yngre, ibland äldre. Den gemensamma nämnaren för deltagarna är att de har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För Special Nest berättar Ingela Burman om vad man bör tänka på om man vill skapa ett minnesvärt kollo.
Skapa kontakt före kollot
- Det är viktigt att ha en individanpassad kontakt med barnet och familjen före vistelsen. Ibland åker vi hem till familjen och presenterar verksamheten, ibland erbjuder vi dem att besöka våra lokaler. Det handlar både om att förmedla en känsla om att kollo är en spännande och lustfylld upplevelse och om att få information om deltagaren, så att vi kan individanpassa vistelsen. Det kanske är ett barn som har särskilda rutiner när han ska lägga sig eller som är extra känslig för många intryck.
- Att skapa en relation till familjen före kollot är också centralt. När man åker på kollo kanske man är borta i en vecka och det kan vara lite läskigt för både barnet och föräldrarna, i synnerhet om det är första gången.
Organisera!
- De första dagarna på ett kollo brukar vara extra känsliga. För barnen är det en ny miljö och de kan därför exempelvis vara oroliga över att de inte vet var de ska sitta när de ska äta middag. Det är viktigt att vara medveten om detta och att ha ett konkret schema att följa.
- På kollon är det vanligt med samlingar där man går igenom vad dagen kommer att innehålla. Men många barn med särskilda behov kan tycka att det är jobbigt att ta till sig information i grupp eftersom att det är så många intryck i omgivningen. Därför kan man gå igenom dagens planering individuellt eller i mindre grupper.
- Försök individanpassa kollovistelsen. Även om man har ett gemensamt schema kan barnen också få en egen planering, till exempel genom att man erbjuder ett par aktiviteter att välja mellan. Barnen skulle till exempel kunna bestämma sig för att bada eller spela en fotbollsmatch.
Rätt balans i aktiviteterna
- Ett brett register av aktiviteter som varierar en smula beroende på årstid. Det är generellt sett populärt med allt från badutflykter, åka båt och fiske till att spela fotboll, biljard eller kortspel. Det viktiga är inte att arrangera stora och krångliga aktiviteter. Snarare handlar det om att verkligen ha roligt och att hitta en balans mellan aktivitet och vila. Ibland kan det vara fullt tillräckligt att bara arrangera en turnering i kortspel under en eftermiddag.
- Tänk på att anpassa aktiviteten efter gruppen. Om gruppen består av äldre ungdomar kanske det framförallt är viktigt att skapa förutsättningar för socialt umgänge, till exempel genom sällskapsspel. Om det är en grupp med yngre barn som vill åka och bada bör man välja en lämplig plats – kanske ett mindre badhus snarare än ett äventyrsbad.
Om barnet känner hemlängtan
- Att åka på kollo är oftast lustfyllt men kan också upplevas jobbigt. Det är viktigt att man i samråd med föräldrarna säkerställer att barnet vill åka på kollo, även om man kan känna hemlängtan på plats. När sådant händer finns lösningar, exempelvis kan barnet åka hem i någon dag för att sedan komma tillbaka eller så kan föräldrar komma och hälsa på.
- Barnen har ju givetvis ha kontakt med föräldrarna under vistelsen men ibland kan det hjälpa att barnet ringer hem en speciell tid under dagen snarare än att gå med mobiltelefonen i handen hela dagen. För andra barn är det en trygghet att ha mobilen med sig hela tiden. Det viktiga är att vi har ett gott samarbete med föräldrarna där vi tillsammans kommer fram till hur vi ska göra när barnet känner hemlängtan.
Engagerade kolloledare
- Det är viktigt att personalen känner engagemang och entusiasm. Ett kollo handlar till stor del om den sociala gemenskapen och då är det centralt att personalen finns där för att se till att barnen får en rolig, utvecklande och trygg vistelse.
Populärt innehåll idag
- Hon är mamma till fyra barn med npf-diagnoser
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Detta innebär autistisk utbrändhet: ”Tyvärr väldigt vanligt”
- White noise hjälper barn med adhd att fokusera på skoluppgifter
- Så här funkar WISC-testet
- Så fungerar adhd-medicin
- Fel att koppla avsaknad av theory of mind till autism: "Grov förenkling av gammal forskning och stigmatiserande"