Nästa artikel
Premium Elever med autism uppnår lägre måluppfyllelse i grundskolan än genomsnittselever, visar en studie gjord av doktoranden Linda Petersson. Detta kan bero på att de förmågor som betonas i kunskapskraven är för svåra för de här eleverna, men också på bristande stödinsatser och oklar organisation, berättar hon i en intervju med Special Nest.
”Det verkar vara lite som ett lotteri”, säger en av de intervjuade eleverna i studien och förtydligar att som elev kan man inte vara säker på att hamna på en skola eller i en klass där läraren förstår vad man behöver. Det här gjorde starkt intryck på Linda Petersson och repliken fick bli titel på hennes masteruppsats inom specialpedagogik: Det verkar vara lite som ett lotteri - en studie om skolsituationen i grundskolan för elever inom Autismspektrumtillstånd. – Formulering
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Nytt verktyg: Så kan autism och adhd upptäckas i förskolan
- Så kan du hantera din oro – 10 insikter och råd från psykologen
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Så fungerar adhd-medicin
- ”Vem hjälper mitt vuxna barn med adhd?”
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån