Nästa artikel
Premium Elever med autism uppnår lägre måluppfyllelse i grundskolan än genomsnittselever, visar en studie gjord av doktoranden Linda Petersson. Detta kan bero på att de förmågor som betonas i kunskapskraven är för svåra för de här eleverna, men också på bristande stödinsatser och oklar organisation, berättar hon i en intervju med Special Nest.
”Det verkar vara lite som ett lotteri”, säger en av de intervjuade eleverna i studien och förtydligar att som elev kan man inte vara säker på att hamna på en skola eller i en klass där läraren förstår vad man behöver. Det här gjorde starkt intryck på Linda Petersson och repliken fick bli titel på hennes masteruppsats inom specialpedagogik: Det verkar vara lite som ett lotteri - en studie om skolsituationen i grundskolan för elever inom Autismspektrumtillstånd. – Formulering
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Gillberg aktuell med bok om komplex autismproblematik – vill stävja överdiagnostisering och se fler tvärprofessionella utredningsteam
- Kärlek och relationer vid autism – 7 lästips
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet
- Kan rätt belysning ge barn med autism bättre sömn? Forskning pågår
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor