I uppsatsen presenteras en kartläggning av skolsituationen och måluppfyllelsen för elever med placering i någon form av särskild undervisningsgrupp eller resursskola. Kartläggningen bygger på enkäter till lärare samt intervjuer med skolledare, lärare, rådgivare på SPSM samt unga vuxna inom Autismspektrumtillstånd, AST.
Resultaten – måluppfyllelsen för eleverna som är representerade i urvalet, är låg och brister i samsyn på olika nivåer inom skolan tydliggörs. De ljusglimtar som finns bygger snarare på personligt engagemang kring dessa elever, än en övergripande strategi. Även Autism- och aspergerförbundets och Riksförbundet Attentions skolenkäter visar också nedslående och likande resultat med uppmaningar om att något måste göras.
I ett blogginlägg på spsm.se efterfrågar hon en djupare analys av varför måluppfyllelsen är så låg bland dessa elever. "Är det rent av vårt skolsystem som bör ändras för att dess elever ska ha en chans till en likvärdig utbildning?" skriver hon och och välkomnar en öppen diskussion, där olika instanser i skolsystemet, forskare och andra kunniga inom området, gemensamt förhåller sig till och "lägger korten på bordet" för att försöka skapa högre grad av likvärdighet.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Värt att veta om dyskalkyli – 5 lästips om en relativt okänd diagnos
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”