Nästa artikel
Premium Barn som får bygga kojor och leka ute bland buskar och träd blir mer koncentrerade och mindre stressade och får dessutom bättre balans och motorik. Naturens hälsofrämjande effekter är starka även hos vuxna. Det visar forskning vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.
Omfattande studier på förskolemiljöer och förskolebarn runtom i Sverige talar sitt tydliga språk: de barn som får leka i en stimulerande utemiljö med grönska och gömslen där de kan hitta grenar och insekter, har betydligt bättre koncentrationsförmåga, motorik, starkare armar och händer, större flexibilitet i kroppen och är mindre stressade jämfört med barn som går på förskolor med en ”tråkigare” utemiljö. Patrik Grahn är professor vid Sveriges lantbruksuniversitet i A
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så kan vården lyckas med behandling av psykiatrisk samsjuklighet vid autism: "Många får inte hjälp och deras lidande förlängs"
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Ny forskning: Tydlig koppling mellan adhd och övervikt hos barn
- Forskare sågar skoltrender: "Att elever har olika lärstilar är en myt"
- Från tjat till prat – ny bok om samtalsmetoder som kan underlätta vardagen för familjer med npf: "Bara ord är ofta inte tillräckliga"