Nästa artikel
Premium I en ny dom fälls en skola av Stockholms tingsrätt för att ha diskriminerat en autistisk elev som inte fick tillräckligt med stödinsatser. Bristen på anpassningar ledde till ångest, hög frånvaro och sämre betyg. Hennes situation är inte unik, utan speglar ett större mönster: att flickor med autism faller mellan stolarna. Autism Sveriges senaste skolrapport visar att flickorna trivs sämre och har mer frånvaro – och att många flickor missar kunskapsmålen i samtliga kärnämnen. ”Autistiska flickor har fått det allt svårare”, säger Johanna Carnvik Schöier på Autism Sverige.
I en ny dom konstaterar Stockholms tingsrätt att en skola diskriminerade en högstadieelev med autism när skolan inte gav henne stödåtgärder utifrån hennes behov. I spåren av bristen på stöd drabbades hon av psykisk ohälsa, fick hög frånvaro och gick från goda betyg till underkänt i de flesta ämnen när hon slutade nian: ”Jag mådde oerhört dåligt av skolans bemötande och det påverkade mig flera år efteråt”, säger eleven själv enligt ett pressmeddelande från Malmö mo
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Från lidande till autistiskt välbefinnande – unik forskning om en förbisedd fråga: "Vi är inte vana att prata om positiva sidor"
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Ny dom synliggör svår skolsituation för flickor med autism
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- 5 lästips om vikten av fysisk rörelse