Nästa artikel
Premium Många flickor med autism har det svårt i skolan. De mår sämre, har fler frånvarodagar och får stöd och anpassningar i mindre utsträckning än pojkarna med diagnosen. Detta framkommer av Skolenkäten 2022 från Autism Sverige, som jobbar för att skolan ska bli bättre på att upptäcka och hjälpa flickor med autism.
Autism Sveriges Skolenkät 2022, som har genomförts av Novus, tecknar en dyster bild över skolsituationen för flickor med autism. I enkäten, som besvarades av cirka 2500 medlemmar med barn i åldern två till 20 år, framkom bland annat att flickor med autism har högre frånvaro och lägre trivsel i skolan än pojkarna med diagnosen. Föräldrarna uppgav också att flickorna i lägre utsträckning får det stöd och de anpassningar som de behöver, vilket gäller både i själva undervisni
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Så ska kyrkan förbättra bemötandet av npf-familjer
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Nytt verktyg: Så kan autism och adhd upptäckas i förskolan
- Använd specialintressen – så kan lärare stötta elever med autism
- När motorn saknas - om ADD
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom