Nästa artikel

  • "När hon kommer hem är hon ett annat barn. Den bilden skolan ser är inte alls samma som hemma", säger Linda, mamma till Lisa som är diagnostiserad med autism, adhd och språkstörning. Obs: Personerna på bilden har ingen koppling till texten.

Premium Bilden Linda har av sin dotter är ett barn i stort behov av stöd under hela dagen. Skolan däremot ser en glad, pigg och duktig elev som inte behöver någon extra hjälp. Bristen på samsyn har lett till en långdragen konflikt utan lösningar.

Den 27 mars släppte Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) en rapport där det framgick att utbildningen för elever med funktionsnedsättning är bristfällig. Föräldrarnas engagemang är avgörande om eleverna får hjälp. Att vara en engagerad mamma är inte alltid lätt, speciellt inte om man upplever att skolan inte alls samarbetar. Linda har fyra barn i åldrarna 10–16 år. Tre av dem har diagnoser inom npf. Det yngsta barnet har autism, adhd och språkstörning. Hon går i en lite

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Skola
Annons