Nästa artikel
Premium Det finns en ”The Rain Man of Swimming”. Han heter Mikael Rosén och hans långa karriär inom simidrott började med att han var sist i klassen gällande simkunnighet. Idag är han förbundskapten för det svenska öppen vatten-landslaget. För Special Nest berättar han om sin diagnos och hur man kan lära barn med npf att trivas i vattnet.
Det finns gott om anledningar för barnet med npf att våndas inför simundervisningen. Sensoriskt obehag och motoriskt krångel, medan den skräniga och stökiga inlärningsmiljön sätter ytterligare käppar i hjulet. – Jag var den enda i klassen som inte kunde simma. På somrarna började jag gå i simskola och simningen fångade mig på ett sätt som andra idrotter inte gjorde. Det kan ligga något i det milda trycket på kroppen, som skapar välmåendehormonet oxytocin, säger Mikael Ros
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 8 konkreta steg till bättre undervisning: "Ingen quick-fix"
- Far- och morföräldrar viktiga stöd i funkisfamiljer
- Fridas UF-företag försöker mosa myter om autism
- Snabbare hjälp hos BUP i Skåne – behöver inte vänta på utredning
- Stor studie med fokus på funktion vid adhd och autism
- 6 lästips om den turbulenta tonårstiden
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån