Nästa artikel
Premium Det finns en ”The Rain Man of Swimming”. Han heter Mikael Rosén och hans långa karriär inom simidrott började med att han var sist i klassen gällande simkunnighet. Idag är han förbundskapten för det svenska öppen vatten-landslaget. För Special Nest berättar han om sin diagnos och hur man kan lära barn med npf att trivas i vattnet.
Det finns gott om anledningar för barnet med npf att våndas inför simundervisningen. Sensoriskt obehag och motoriskt krångel, medan den skräniga och stökiga inlärningsmiljön sätter ytterligare käppar i hjulet. – Jag var den enda i klassen som inte kunde simma. På somrarna började jag gå i simskola och simningen fångade mig på ett sätt som andra idrotter inte gjorde. Det kan ligga något i det milda trycket på kroppen, som skapar välmåendehormonet oxytocin, säger Mikael Ros
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Lästips: Autism och adhd hos äldre
- Han har skapat en låda som simulerar fem minuter med adhd
- Autism i arbetslivet: Mentorskap gör skillnad
- Så här funkar WISC-testet
- Förstå tonårshjärnan: En Ferrari utan broms eller ratt
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem