När Christian Lindskog fick barn insåg han att livet som turnerande musiker i bandet Blindside inte höll.
– Jag ville inte vara borta så mycket från familjen. Det var dags att hitta ett nytt kneg helt enkelt.
Christian Lindskog fick jobb som resurs åt ett barn med adhd på en kommunal skola i Huddinge. Bredvid den kommunala skolan låg särskolan Lindskolan som är inriktad på barn med autism och som arbetar med tillämpad beteendeanalys, TBA. Dit sneglade Christian allt mer.
– De verkade ha så kunnigt folk. Det verkade spännande. Så när det blev en tjänst ledig i TBA-klassen på Lindskolan så sökte jag, och fick den! Jag hade ingen aning om vad TBA är och vad det handlar om. Jag är ju musiker, för mig står TBA för ’To be announced’, men det är ju något helt annat, säger han.
Risk att “tydlig” blir bestraffning
Tillämpad beteendeanalys, TBA, är ett förhållningssätt baserat på inlärningsteori. I Sverige ingår TBA under samlingsbegreppet KBT och används idag inom bland annat inom skola, omsorg och inom behandling av olika psykiatriska diagnoser. När det gäller barn, ungdomar och vuxna med olika typer av beteendeproblem används TBA som ett första val då metoden har evidens att fungera.
– Idag pratar de flesta om positiv förstärkning i skolan men så arbetar man också parallellt med försvagning och bestraffningsstrategier även fast man kanske inte vet om det själv, säger Christian Lindskog.
Han ger som exempel att man som pedagog kanske tror att man är konsekvent när man egentligen gör tvärtom. Som att man exempelvis höjer rösten i tron att man är tydlig, men barnet upplever rösthöjningen som en bestraffning, inte ett förtydligande.
Grundkurs i bemötande
Christian Lindskog fick vid anställningen på Lindskolan dels en utbildning i TBA, dels mycket konkret hjälp från sina kollegor.
– När jag började mitt arbete insåg jag att det fanns en viss barriär mellan vår klass och andra klasser. Mycket på grund av den terminologi som TBA använder sig av. Och för att avdramatisera det lite grann men också för att förklara begreppen ville jag göra något. Så skapades filmerna Fikonspråk.
Från början satt han hemma i soffan framför teven och skapade filmerna. Utgångspunkten var honom själv, som nybörjare.
– Jag tänkte: vilken information hade jag behövt fått då? Och så ville jag göra det så att det är enkelt att ta till sig.
Filmerna är tänkta som en grundkurs i förhållningssätt och bemötande.
– I stället för att förklara dessa begrepp verbalt i 30–40 minuter kan du se filmen på två minuter och få ut samma sak. Fördelen med film är att man kan spola tillbaka, se om och diskutera flera gånger. Så det är ett effektivt och tydligt sätt att nå ut med kunskap, säger han.
Ska fånga vuxenperspektivet
Christian Lindskog är initiativtagare till Fikonspråk. Rasmus Ljungkvizt som ’har en riktig teaterröst’ medverkar. Ola Stadig, som är utbildad i beteendeanalys, kvalitetssäkrar filmerna innan de läggs upp på Youtube.
I dag har Christian Lindskog tid i sin tjänst för att producera fler filmer. Förhoppningen är att det ska bli en filmserie som täcker de flesta begrepp inom TBA och som utvecklar tittarna i deras tankar om förhållningsätt.
– Jag har faktiskt blivit kontaktad av en Psykolog som jobbar mot chefer och med företagsutveckling som efter att ha sett filmerna ville ha hjälp att göra egna filmer med TBA som utgångspunkt för att användas på chefsnivå. Därför ska jag nu även börja utveckla filmer med vuxenperspektiv.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- “De som tränar utvecklas motoriskt och socialt”
- Vanligt med PTSD bland autistiska patienter i vuxenpsykiatrin
- Forskare: Har vi råd med att barn med adhd slås ut i skolan?
- Blandning av kemikalier under graviditet ökar risken för försenad språkutveckling: "Effekter som länge har gått under radarn"
- ”Resursslöseri att de högbegåvade barnen vantrivs och misslyckas”
- Ny bok med målet att förbättra gruppbostäder enligt LSS