Nästa artikel
Premium Vi har gått från en skola som har fokus på lärande till en skola som har fokus på bedömning och testning. Det i kombination med direktiv från psykologer och andra förståsigpåare har gjort läraruppdraget svårare än det tidigare varit, säger Helena Wallberg, specialpedagog, som ger tips på hur lärare kan bli mer tydliga, mer säkra i sin roll och därmed lyckas bättre med sitt uppdrag.
– Eleverna och deras föräldrar har förändrats. Förr gjorde vi som vi blev tillsagda men dagens ungar och deras föräldrar är vana vid individualisering och snabb respons. Många lärare säger återkommande att barnen är mindre uthålliga. Vet vi det så måste vi ju möta dem där. Helena Wallberg arbetar som handledande specialpedagog inom grundskolan och gymnasiet. Hon säger att lärare ofta söker efter receptet för att lyckas. Ett slags facit. Men söker man efter en enda rätt
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läraren som vänder problematisk frånvaro med VR-pedagogik
- Personliga berättelser om autism och adhd kan stärka och inspirera
- Hon sprider kunskap om npf inom gymnastiken
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Bättre förskola för barn med autism: tips från en autistisk pedagog