Studien följde 146 barn i åldrarna fem till tolv år, varav de flesta var pojkar. De slumpades till att börja med antingen medicinering eller med en beteendeintervention. Beteendeinterventionen gick ut på att föräldrarna fick lära sig tillämpad beteendeanalys, som de sedan tillämpade på sina barn.
Efter åtta veckor fick en del av barnen också ta del av den behandling de inte redan fått. Det innebar att barn som först fått beteendeträning nu också fick medicinering, medan de som till en början medicinerats nu fick genomgå beteendeträning.
När forskarna därefter jämförde hur eleverna kunde sköta sig i klassrummet, märkte de att barnen som börjat med beteendeträning och sedan fått medicinering var lugnare än barnen som behandlats på motsatt sätt.
Länk till originalstudien finns här
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Så här funkar WISC-testet
- Så arbetar Ånge med att förebygga och vända frånvaro i skolan
- 7 insikter om det autistiska tänkandet – med hjälp av Temple Grandin
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin