Studien följde 146 barn i åldrarna fem till tolv år, varav de flesta var pojkar. De slumpades till att börja med antingen medicinering eller med en beteendeintervention. Beteendeinterventionen gick ut på att föräldrarna fick lära sig tillämpad beteendeanalys, som de sedan tillämpade på sina barn.
Efter åtta veckor fick en del av barnen också ta del av den behandling de inte redan fått. Det innebar att barn som först fått beteendeträning nu också fick medicinering, medan de som till en början medicinerats nu fick genomgå beteendeträning.
När forskarna därefter jämförde hur eleverna kunde sköta sig i klassrummet, märkte de att barnen som börjat med beteendeträning och sedan fått medicinering var lugnare än barnen som behandlats på motsatt sätt.
Länk till originalstudien finns här
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Ny forskning: Autister om stress, maskering och välmående på jobbet
- Den dolda kampen: Därför är trötthet vanligt vid autism
- Stockholm börjar med distansundervisning för elever med hög frånvaro: "Kan vara en stor fördel för vissa elever"