Nästa artikel
Premium Elever med adhd som medicinerar presterar bättre på nationella prov, når högre slutbetyg och har större chans att gå vidare till gymnasiet. Det är slutsatsen i en ny registerstudie från Karolinska institutet som involverade sammanlagt 660 000 högstadieelever i Sverige. Special Nest har pratat med en av forskarna bakom undersökningen.
Det finns en samling internationella studier som handlar om hur adhd-medicinering inverkar på elevers prestationer i skolan. Resultaten har varit blandade. Vissa av undersökningarna visar på att läkemedelsanvändning påverkar betygen i positiv riktning medan andra har visat att så inte har varit fallet. En del av undersökningarna har också haft vissa svagheter, till exempel har de behandlat allt för begränsade tidsperioder. Nu kommer en svensk långtidsregisterstudie som sticker ut i s
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- Neurotypisk och neurodiversitet – vad betyder begreppen?
- När du tvingas spela en roll – detta är maskering vid autism: 5 lästips
- Så här funkar WISC-testet
- Rapport: Tidiga insatser avgörande för att stoppa läs- och skrivkrisen
- Inte vanliga utbrott: Så känner du igen autistisk meltdown/shutdown
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"